Annual Conference of the European Association of Psychology and Law

16-19 September 2020
Cluj-Napoca, Transylvania, ROMANIA

Info în Română

CONFERINȚA ANUALĂ A ASOCIAȚIEI EUROPENE 

DE PSIHOLOGIE ȘI DREPT

 

MESAJ IMPORTANT:

 

Dragi membri,

 

Regretăm că trebuie să anunțăm că conferința EAPL din septembrie 2020 de la Cluj-Napoca este anulată și amânată pentru 2022.

 

Decizia de a anula a devenit, din păcate, inevitabilă. Chiar dacă restricțiile de călătorie și pentru organizarea de evenimente nu se vor mai aplica în anul 2021, este imposibil să planificăm un astfel de eveniment în acest moment.

 

Echipa organizatoare va depune toate eforturile pentru a găzdui conferința de la Cluj-Napoca în 2022. Datele exacte vor fi anunțate ulterior.

 

Așteptăm cu nerăbdare să vă vedem în 2022.

 

Multă sănătate!

 

Echipa de organizare EAPL

 

 

Conferința Anuală a Asociației Europene de Psihologie și Drept este flată la cea de-a 13-a ediție, scopul acesteia fiind de a promova și îmbunătăți colaborarea dintre cercetători și practicieni ai Psihologiei și Dreptului. 

 

Vor lua parte la Conferință o serie de invitați, cadre didactice și profesioniști din România și din străinătate, ce vor prezenta în cadrul diverselor simpozioane, sesiuni de susțineri orale sau postere, lucrări științifice pe teme de cercetare de interes pentru audiența EAPL. Printre temele de interes enumerăm: Identificarea și memoria martorilor oculari, Tehnici de intervievare și interogare a suspecților și infractorilor, Detectarea comportamentului simulat, Evaluarea validității declarațiilor, Evaluare riscului de recidivă, Luarea deciziilor în contextul judiciar, Victime și infractori etc. În calitate de invitați speciali, veți avea ocazia să-i întâlniți pe Dr. Victoria Talwar (Universitatea McGill, Canada), Dr. Galit Nahari (Universitatea Bar-Ilan, Israel), Dr. Maria M Ttofi (Universitatea Cambridge, Anglia), și Dr. David La Rooy (Universitatea din Londra, Anglia). 

 

Înregistrările și trimiterea rezumatelor pentru conferință sunt deschise. Sesiunile științifice de prezentare a lucrărilor se vor desfășura atât în limba engleză, cât și în limba română. 

 

 

 



Dr. Victoria Talwar

Profesor al Catedrei de Cercetare Canadiană (Canada Research Chair Tier II) Forensic Developmental Psychology

Departamentul de Psihologie a Educaţiei şi Consiliere din cadrul Universității McGill, Canada

Cercetarea realizată de Dr. Victoria Talwar vizează domeniul psihologiei dezvoltării, cu precădere direcţia dezvoltării social-cognitive a copiilor.

Este expert principal în studiul detecţiei minciunii şi simulării verbale a copiilor. A publicat numeroase articole privind onestitatea copiilor, comportamentele acestora care pot fi detectate în timpul simulării, precum şi despre credibilitatea copiilor martori. Colaborează cu practicieni (educatori, asistenți sociali, experţi din domeniul legal) în domeniul cercetării, și formării cunoștințelor. Printre distincţiile ce i se cuvin, se numără şi premiul Society for Research on Child Development Outstanding Early Career Contributions to Child Development Research, fiind membru al American Psychological Association (APA, Div 7), membru al Association for Psychological Science şi membru al Colegiului Royal Society of Canada. Cercetarea realizată de aceasta a fost finanţată de Consiliul Social Sciences and Humanities Research, Fundaţia Canadiană pentru Excelenţă, Consiliul Natural Sciences Engineering Research, Fundaţia The National Science şi de fondurile de cercetare oferite de Société et la Culture.

KEYNOTE: Minciuna are picioare scurte! (Liar, Liar Pants on Fire!) Dezvoltarea comportamentului simulant verbal al copiilor şi implicaţiile acestuia în declaraţiile copiilor martori

Onestitatea reprezintă o virtute extrem de preţuită în societatea noastră. Este considerată o obligaţie morală, fiind încurajată de părinţi şi educatori, dar şi solicitată de clinicieni, asistenţi sociali şi profesioniști din domeniul juridic. În cadrul instanţelor, veridicitatea mărturiei copilului martor devine esenţială, existând astfel consecinţe serioase pentru copil, persoana acuzată şi societate. Prin urmare, este important să investigăm modul în care abilităţile copiilor de a spune minciuni se dezvoltă, precum şi factorii care pot contribui la spunerea adevărului de către aceștia.

Dr. Victoria Talwar va discuta noțiuni ale cercetării axate pe dezvoltarea abilităţilor copiilor de a spune minciuni şi a factorilor care influenţează veridicitatea declaraţiilor. Aceasta va prezenta dovezile empirice asupra modului în care abilităţile copiilor de a spune minciuni apar în perioada preşcolară şi asupra manierei în care acestea se eficientizează odată cu trecerea timpului. De asemenea, se va aborda subiectul influenţei instruirii în prealabil asupra mărturiei copiilor şi asupra abilităţii acestora de a păstra secretele persoanei care a realizat o transgresiune, prezentând-se date despre diferitele metode de a promova mărturiile sincere ale copiilor. Nu în ultimul rând, se va discuta despre implicaţiile competenţei copiilor de a depunde mărturie şi despre cum legea din Canada a suferit modificări în lumina acestor rezultate. 


 

Dr. Galit Nahari

 

Profesor al Departamentului de Criminologie 

              Universitatea Bar-Ilan, Israel.

 

 

În prezent, aceasta este directorul departamentului şi al direcţiei sale de cercetare din cadrul programului masteral, ocupând şi poziţia de redactor-şef al Jurnalului Legal and Criminological Psychology (LCP). 

 

Cercetarea sa acoperă o varietate de subiecte relaţionate simulării, intervievării investigative şi procesului de luare a deciziei. 

O contribuţie fundamentală a activității sale este reprezentată de abordarea Verificabilităţii (Verifiability Approach), recunoscută la scară largă, aceasta având un impact atât în orientarea cercetării cât şi în fromarea profesională a detecţiei simulării verbale. 

 

 

În domeniului său de activitate, Dr. Galit Nahari a pus accent asupra validităţii ecologice şi asupra relevanţei acesteia în raport cu “lumea reală”, alegând astfel să colaboreze îndeaproape cu practicieni, promovând o cooperare productivă a mediului academic în contextul educației superioare, cercetării şi instruirii.

Aceasta oferă consultații, ţine prelegeri şi organizează ateliere de cercetare şi formare privind detecția minciunii, atât la nivel naţional, cât şi internaţional. 

KEYNOTE: Detecţia minciunii verbale: Când memoria şi strategia se întâlnesc

Decenii de cercetare au stabilit faptul că persoanele care mint și cele care spun adevărul diferă în exprimarea verbală. Relevanţa ridicată a detectării minciunii pentru toate formele de interviuri investigative a determinat explorarea mecanismelor care stau la baza discursului verbal observat, dezvoltându-se adiacent unele mijloace eficiente de diagnostic. 

„În acest keynote voi introduce doi factori principali implicaţi în conturarea discursului persoanelor care mint şi a celor care spun adevărul, şi anume  – strategia şi memoria. Prin discutarea rolului individual al fiecărui factor în parte, precum şi a interacţiunii dintre ei, voi argumenta faptul că în anumite condiţii specifice, nu doar mincinoșii sunt cei care au un comportament strategic, și nu doar cei care spun adevărul sunt singurii afectaţi de calitatea propriei memorii. În cele din urmă, voi discuta despre abordările şi tehnicile folosite în detectarea minciunii, acestea fiind dezvoltate în laboratorul meu de cercetare, ca parte a interacţiunii strategie-memorie. Voi continua particularizând aplicabilitatea acestora în diferite contexte, menţionând şi provocările întâmpinate în decursul aplicării lor. Pe parcursul prezentării, voi împărtăşi din perspectivele personale asupra procesului optim de detecţie a minciunii şi a condiţiilor iniţiale necesare pentru o implementare de succes a instrumentelor dezvoltate în mediul academic.”


Dr. David La Rooy 

Lector Senior al Şcolii de Drept şi Ştiinţe Sociale 

Royal Holloway, Universitatea din Londra

 

Dr. La Rooy a fost instruit pentru prima dată în tehnicile de intervievare în contexte legale în anul 2004, după ce a acceptat o bursă de cercetare post-doctorală la Institutele Naţionale de Sănătate Health (NIH) din Maryland, SUA. Acesta a beneficiat de formare de specialitate din partea poliţiei în ceea ce privește intervievarea în contexte legale a copiilor, precum și training specializat în evaluarea calității interviurilor investigative efectuate cu copii ce au suferit presupuse abuzuri. Este psiholog autorizat și membru al Societății Britanice de Psihologie, fiind în prezent un expert recunoscut internațional în intervievarea în contexte legale. Recunoaşterea internațională a doctorului La Rooy în domeniul psihologiei și dreptului este susținută și de numeroasele distincții primite, precum premiul de Excelență Academică acordat de International Investigative Interviewers Research Group (iIIRG). Acesta oferă pregătire de specialitate poliției, asistenței sociale, solicitanților, juriştilor, avocaților, prefecțiilor și judecătorilor. Cercetările sale se concentrează asupra celor mai bune metode de a intervieva copiii-victime din cadrul investigațiilor realizate de poliție, cu un interes deosebit pentru dinamica efectuării intervievărilor multiple.


 

KEYNOTE: Dinamica metodei intervievării repetate asupra copiilor în contexte legale.

 

„Timp de mai mulți ani, criminaliștii au fost sfătuiți să nu intervieveze în repetate rânduri presupuse victime copii ale abuzurilor sexuale. Petru acestea, ar putea fi deranjant să fie solicitate să revizuiască amintirile dureroase și, de asemenea, se considera că intervievarea repetată crește atât cantitatea de informații sugestive în rapoartele copiilor, cât şi a celor false. Drept urmare, multe ghiduri profesionale recomandă regula ‘done-in-one’, care specifică faptul că victimele trebuie să fie intervievate formal o singură dată despre experiențele lor. În deceniul precedent au continuat să fie publicate noi cercetări care evidențiază potențialele beneficii ale oferirii de oportunități suplimentare presupusei victime în scopul de a-și aminti experiențele în cadrul interviurilor repetate. În această prezentare, voi sublinia controversa și opiniile diferite cu privire dinamica interviurilor repetate în contexte legale. Voi prezenta elemente-cheie ale cercetării care au infleunțat gândirea profesională de-a lungul anilor și voi împărtăși o parte din experiențele mele de a lucra cu interviurile repetate ca martor expert în unele cazuri. Voi încheia într-o notă optimistă, având în vedere oportunităţile pe care le rezervă viitorul, concentrându-mă asupra implicaţiilor unor chestiuni care consider că trebuie avute în vedere.”

 


Dr. Maria M. Ttofi

Lector Universitar în Psihologie Criminologică la Institutului de Criminologie, 

Universitatea Cambridge, Anglia

 

Activitatea sa academică se conturează în jurul a două domenii principale, și anume: (a) criminologia dezvoltării, cu un accent pe factorii de risc precoce și pe factorii de protecție ai comportamentului delincvent și ai abstinenţei în contextul infracţiunii și (b) criminologia experimentală, cu accent pe sinteze sistematice, meta-analize și evaluări ale programelor. Dr. Maria Ttofu a realizat o serie de sinteze sistematice în domeniul agresiunii tinerilor, inclusiv două meta-analize actualizate din 2019 privind eficacitatea programelor de prevenţie pentru fenomenul de bullying „față-în-față” şi „cyberbullying”. 


 

De asemenea, aceasta a efecutat cercetări cu privire la rezultatele pe termen lung ale diferitelor traiectorii infracționale în contextul sănătăţii mentale, urmărind ereditar transmiterea intergenerațională a sănătății mentale şi a riscului infracţional.  Este membru pe viață al Colegiului Clare Hall, obţinând Titlul C de Membru Oficial al Colegiului Wolfson din Cambridge.

 

KEYNOTE: Sănătatea mentală şi infracţionalitatea: Relaţia cu reabilitarea delincventului

 

“În ciuda numeroaselor studii longitudinale prospective majore din domeniul criminologiei, lucrările recente au evidențiat lipsa de cercetare în identificarea căilor distincte de evoluţiei delincvenţei bazate pe durata carierei infracţionale. Cercetările privind traiectoriile delincvenţei sunt importante nu numai pentru investigarea predictorilor timpurii ai duratei carierei infracţionale, ci și pentru identificarea variabilităţii efectelor mai puţin vizibile asupra sănătății mintale. În acest keynote, sunt prezentate diferite nivele de sănătate mentală - anxietate și depresie în special –în cazul grupurilor infracționale cu debut limitat în adolescență, cu debut tardiv și persistent pe cursul vieții. Rezultatele sunt prezentate în contextul unei sinteze sistematice și a unei meta-analize cu date longitudinale prospective. De asemenea, sunt prezentate datele empirice cu privire la un alt subiect în curs de cercetare, și anume, cel al transmiterii intergeneraționale a problemelor de sănătate mentală şi a riscului de infracţionalitate. Rezultatele se bazează pe Studiul Cambridge al Dezvoltării Delincvenţei, un studiu longitudinal prospectiv a trei generații. Implicaţiile privind abordarea nevoilor de sănătate mintală ale infractorilor și legăturile cu reabilitarea acestora sunt abordate într-o a treia parte a prezentării.”

 

 

 

Pentru mai multe informații, puteți consulta site-ul web al Conferinței sau trimite un email la This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

 

Print Email